recept

Recept: Suikervrije spelt scones met verse cranberry compote, cream en lemon curd.

Toen ik een tijdje geleden voor het eerst zelf scones maakte waren ze zo lekker dat ze binnen een uur allemaal op waren. Dat ze lekker waren mag duidelijk zijn maar mijn vriend en ik wilde een dag later nog wel wat scones. Ik wilde ze graag maken maar heel erg gezond is het niet. Er zitten vrij veel suikers en koolhydraten in het recept en die probeer ik nou juist net te vermijden.  Ik besloot een suikerloze variant te maken met speltmeel en die pakte erg goed uit, ook de verse cranberry compote, clotted cream en lemon curd zijn geheel zonder suiker. Jippie, dat noem ik nou het nuttige met het aangename samen brengen!

20131230_121717

Ingredienten scones:
250 gram speltmeel
3 tl bakpoeder
1/2 theelepel zout
50 gr boter
2 el melk of soya
1 ei

Tsja, hier kan het gewoon niet mis gaan. Doe de speltmeel in een kom, voeg hier zout en bakpoeder aan toen en verdeel dit goed door de meel heen. Voeg daarna de boter, melk (of soya) en het ei toe en bewaar een klein beetje van het ei om later de scones mee af te strijken. Kneed het deeg tot een bal en verdeel deze in twee stukken. Maak van elk stuk een rol en verdeel deze in 6 stukken. Leg de plakken op een bakplaat en strijk ze af met ei, bak de scones vervolgens op 225 graden in de oven +- 12 minuten.

20131230_121750

Voor de compote, lemon curd en clotted cream:
Verse slagroom
Handje verse cranberry’s
Water
2 Citroenen of limoenen
1 ei
room
Je kan eventueel honing, ahorn siroop of een andere natuurlijke zoetstof toevoegen.

20131230_121802

Verse cranberry compote: Zet een pannetje heet water op het vuur en kook de verse cranberry’s. Wanneer ze zacht worden zal je merken dat het steeds meer op een jam achtige substantie gaat lijken. Voeg afentoe water toe en let op dat je het niet droog laat koken. Verder voeg je hier niets aan toe! (TIP: heb je over? Eet het lekker op brood!)

20131230_121809

Clotted cream: Klop de verse slagroom stijf en voeg eventueel een beetje citroen toe voor een iets gezoete smaak.

20131230_121814

Lemon curd: voeg een half mok room bij een half mok verse citroensap en breng dit licht aan de kook. Voeg het ei er aantoe en zorg dat je heel goed blijft kloppen om klontjes te voorkomen. Het lekkerst is om hier iets zoets bij te doen om het zure een beetje te breken, ik heb hier een theelepel ahorn siroop door gedaan. Om het jezelf makkelijker te maken kan je dit nog even goed door klopper met een mixer.

20131230_121836

IMG_20131230_122326
Serveer het in leuke schaaltjes of op een mooi bord en aanvallen maar!

Weet je nog een leuk gerecht die je ook graag in een gezond jasje zou zien? Laat het me weten en wie weet zie je het binnenkort op beautybyjuly!

Eet smakelijk beauty Xo

4 thoughts on “Recept: Suikervrije spelt scones met verse cranberry compote, cream en lemon curd.

Plaats een reactie